Skip to main content

E10 of E5 brandstof tanken

Veel mensen vragen zich af welke benzine ze moeten tanken sinds 1 oktober 2019. Dat komt omdat er sinds 1 oktober op alle tankstations gewerkt wordt met de nieuwe Europese richtlijnen. Dat wil dus zeggen dat op alle beschikbare benzinepompen de aanduiding E10 of E5 staat. Hoewel sommige benzines geen 5% of 10% toevoeging hebben van Bio-ethanol staat dit (volgens de voorschriften) toch op de pomp.

Over het algemeen kunnen de Figaro rijders en rijders van andere klassieke wagens of youngtimers het beste kiezen voor de E5 brandstof, er zijn nog enkele (Premium) benzines die helemaal geen Bio-ethanol gebruiken. Echter volgens de richtlijnen staat er dan wel E5 op. Natuurlijk zijn dit de beste benzines voor de young- en oldtimers.

Hieronder verwijzen we door naar een artikel van de KNAC, wat aangenomen mag worden als goede richtlijn.

Artikel KNAC – 30 September 2019

Veel benzinemotoren in klassieke auto’s zijn ontwikkeld om te rijden op loodhoudende benzine. Die loodhoudende benzine is al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw verboden, niet alleen omdat het giftig is, maar ook omdat lood neerslaat in de katalysator van een moderne auto, waardoor die zijn werking verliest. Benzines met loodvervanger zijn slechts mondjesmaat verkrijgbaar. Maar oudere motoren kunnen soms niet zonder lood of een loodvervanger omdat anders de niet-geharde klepzittingen van oude motoren beschadigen. Lood zat trouwens vooral in benzine om het octaangetal te verhogen, maar daarvoor zijn er inmiddels andere toevoegingen. Wie zelf een loodvervanger aan de benzine wil toevoegen heeft de keuze uit vele toevoegingen.

Of uw klassieker benzine met een hoog octaangetal nodig heeft, is meestal goed op te zoeken in het instructieboekje (indien nog aanwezig) of anders is er in literatuur wel wat over te vinden. Nederland heeft bovendien veel goede klassiekerbedrijven en goede merkenclubs die daarover kunnen adviseren.

Bio-ethanol

Het probleem waar klassieke auto’s vandaag de dag vooral last van hebben – en dat gaat nog erger worden – is de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. Sinds enkele jaren wordt er aan Euro 95 bio-ethanol toegevoegd omdat deze brandstof de CO2-uitstoot bij de bron vermindert. Bij de groei van de planten waaruit deze bio-ethanol wordt vervaardigd wordt immers CO2 door die planten opgenomen. Bij het verbranden van bio-ethanol komt de CO2 weer vrij.

Het percentage van bijgemengde bio-ethanol in Euro 95 bedroeg in ons land tot voor kort maximaal 5 procent, maar dat gaat vanwege Europese richtlijnen stijgen naar maximaal 10 procent. Vandaar dat deze benzine op alle pompen in Europa op termijn de nieuwe aanduiding E10 in een cirkeltje krijgt. Het betekent doodgewoon dat er tot 10 procent bio-ethanol kan zijn bijgemengd (meestal is dat ook zo, maar niet altijd). Uiteindelijk zal dat percentage verplicht 10 procent worden in 2020, want de landen in de EU hebben met elkaar afgesproken dat in 2020 minimaal 10 procent van de brandstof in het vervoer uit alternatieve brandstoffen moet bestaan. Maar tot het zover is kan er dus E10 of E5 op de pomp staan zonder dat het daadwerkelijke percentage 5 of 10 procent bio-ethanol is!

Bio-ethanol is niet goed voor oude motoren. Grofweg kun je stellen dat motoren in auto’s van voor 2000 er niet goed tegen kunnen. Het materiaal waarvan de pakkingen zijn gemaakt, verschillende rubber onderdelen (slangen en membranen) en kurk en zink kunnen beschadigen door bio-ethanol. Hoe ouder de auto, hoe groter de kans op schade en problemen. Om te controleren of uw auto geschikt is voor E10 kunt deze link gebruiken.

Brandstoftoevoeging

Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een andere benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Premium 98 (98 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Firezone leverde tot 1 oktober 2019 Competition 102, maar heeft dat dus vervangen door loodvrije superbenzine zonder bio-ethanol. Maar de verwarring blijft, want ook op pompen waar bio-ethanolvrije benzine uit komt, moet een sticker worden geplakt met de aanduiding E5.

Wie in zijn omgeving geen tankstation kan vinden dat ethanolvrije benzine verkoopt, kan een speciaal middel toevoegen aan de benzine dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft. Figarocars biedt in de webshop een middel aan dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft en tevens als loodvervanger dient. Daarnaast is in de shop een toevoeging te bestellen die de tank en het brandstofsysteem beschermt tijdens de winterstalling. De bio-ethanol in de benzine trekt namelijk water aan en dat kan roest veroorzaken in de benzinetank en schade veroorzaken in het brandstofsysteem. Voor meer informatie kunt u altijd even contact opnemen.

Adviespunten

Wilt u een Figaro kopen? Vanwege de leeftijd van de auto is het daarom belangrijk om op deze zaken te letten.

Aanbod

Bekijk het aanbod van Nissan Figaro’s. Daarnaast is het mogelijk om een Figaro volledig op maat en naar wens te leveren.