Geschiedenis

De Nissan Figaro is een retro-auto geproduceerd als cabriolet door de Japanse autofabrikant Nissan. De Figaro werd voorgesteld tijdens de Tokio motorshow van 1989 met de slogan ‘Back to the Future’.

Productie Nissan Figaro

De eerste 8.000 exemplaren gingen zo vlot van de hand dat Nissan besloot er nog 12.000 bij te bouwen. De Figaro’s werden verkocht aan diegenen die een winnend lot hadden getrokken in een loterij die door Nissan werd georganiseerd. In 1991 kostte hij omgerekend ongeveer 25.000 euro.

De basis voor de Figaro was de Nissan Micra. Dus qua onderstel e.d. is hij gelijk aan de Micra. Echter motorisch is hij door zijn turbomotor afwijkend. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de gehele opbouw van de auto. De auto rijdt zeer comfortabel en zit prettig met zijn vrij grote lederen stoelen. De techniek was zeer goed, zoals bekend van Nissan. Ook het openen van het cabrio dakje is eenvoudig en licht om te doen. In tegenstelling tot andere cabrio’s is dit dan ook door één persoon makkelijk te doen. De compleetheid, luxe afwerking en de goede kwaliteit van de Nissan Figaro zorgen ervoor dat iedereen die ooit in een Figaro heeft gereden op slag verliefd wordt op deze mooie Retro cabrio.

Aantallen

De Nissan Figaro is in slechts vier kleuren op de markt gekomen. De kleuren symboliseren de vier jaargetijden. Tot voor kort dacht men dat de productie aantallen verdeeld waren in 3 x 6.000 stuks en 1x 2.000 stuks voor de Topaz Mist. Sinds kort is het bekend geworden dat er een andere verdeelsleutel was. De exacte productie aantallen zijn:

Emerald Green

Lente

5632

Stuks geproduceerd

Pale Aqua

Zomer

3989

Stuks geproduceerd

Topaz Mist

Herfst

2279

Stuks geproduceerd

Lapis Grey

Winter

8156

Stuks geproduceerd

De Figaro is een auto die niet perse in de winterstalling moet: het tegenovergestelde zelfs! De auto beschikt over een uitstekend verwarmings- en aircosysteem, verwarmde glazen achterruit en is goed te rijden in de wintermaanden. Al met al een leuke, fijn rijdende auto die het gehele jaar gereden kan worden en ook nog eens waardevast is. Zeker als hij wordt gekocht in 1 van de 4 originele kleuren.

De Figaro zal ook steeds exclusiever worden omdat er nu eenmaal geen 20.000 meer van bestaan. Alle Figaro’s hebben het stuur aan de rechterkant. Ze zijn uitgerust met airconditioning, een open dak, een radio/cd-speler (de eerste auto waarin dit standaard werd voorzien), een automatische versnellingsbak met drie versnellingen en lederen zetels. De motor van 1000 cc is voorzien van een turbolader. De auto heeft een topsnelheid van 160 km/u.